Cilj pojašnjenja navedenih u ovim pitanjima jeste da se unose ispravni podaci u informacioni sistem rada stanica tehničkih pregleda vozila
u Federaciji Bosne i Hercegovine, kao i jednoobrazno postupanje u svim situacijama na svim stanicama.
Pitanje 1. Šta sa zatamnjenim staklima i reklamnim folijama na vozilima?
U pravilniku o dimenzijama, ukupnoj masi i osovinskom opterećenju vozila, o uređajima i opremi koju moraju da imaju vozila i o osnovnim uslovima koje moraju da ispunjavaju uređaji i oprema u saobraćaju na putevima (Službeni glasnik BiH, broj 23/07, 54/07, 101/12, 26/19 i 83/20), u članu 46., stavovi (3)-(10) piše:
(3) Nije dozvolјeno naknadno zatamnjivanje vjetrobrana.
(4) Mogu se dodatno zatamniti:
a) bočne staklene površine u ravni vozača i suvozača, postavlјanjem homologiranih folija, tako da ukupna providnost staklene površine nakon postavlјanja folije iznosi najmanje 70%;
b) bočne staklene površine motornih vozila iza leđnog naslona sjedišta vozača i suvozača i zadnje staklo motornih vozila, postavlјanjem homologiranih folija, pri čemu motorna vozila moraju imati ugrađena najmanje dva (vanjska) bočna vozačka ogledala;
c) zadnja i bočna stakla autobusa postavlјanjem reklamnih folija u skladu sa članom 113. stav (3) ovog pravilnika;
d) zadnje staklo motornog vozila, namijenjenog za obavlјanje privredne djelatnosti za koju su registrovani, postavlјanjem reklamnih folija, pri čemu motorna vozila moraju imati ugrađena najmanje dva (vanjska) bočna vozačka ogledala.
(5) Stepen refleksije stakala na vozilu iz stava (4) ovog člana ne smije da prelazi 15% kako ne bi došlo do zaslјeplјivanja drugih učesnika u saobraćaju.
(6) Homologirane folije iz stava (4) tač. a) i b) ovog člana nakon 01.06.2021. godine sadrže nalјepnicu sa jedinstvenim serijskim brojem koja se postavlјa u donjem uglu stakla između folije i stakla, odnosno na staklo i to prilikom ugradnje folija, pored homologacijske oznake stakla i to da ne prekriva tu oznaku, dimenzija nalјepnice 10×40 mm, a servis je dužan da vlasniku vozila izda pisanu potvrdu A4 formata o ugrađenoj foliji, koja, pored naziva servisa koji je izvršio postavlјanje i datuma i vremena postavlјanja folije, sadrži:
a) naziv proizvođača unutrašnje plastične prevlake,
b) vrstu unutrašnje plastične prevlake (komercijalna oznaka, način proizvodnje, klasa materijala),
c) deblјinu unutrašnje plastične prevlake,
d) boju unutrašnje plastične prevlake,
e) propustlјivost svjetlosti,
f) stepen refleksije,
g) serijsku oznaku postavlјene nalјepnice,
h) izjavu servisa da su ispunjeni svi uslovi prema UN/ECE R43.
(7) Vjetrobrani moraju biti slojeviti-laminirani, odnosno ne smiju biti od kalјenog (sa oznakom u znaku homologacije “TOUGHENED” ili “TEMPERED”) stakla ni kada se naknadno zamjenjuju.
(8) Nalјepnica i potvrda za postavlјene folije iz stava (6) ovog člana važe do roka do kada su postavlјene folije na vozilu na koje se odnosi nalјepnica i potvrda.
(9) Nakon 1.6.2023. godine na staklima vozila registrovanih u Bosni i Hercegovini ne može se koristiti folija koja ne ispunjava uslove propisane ovim članom.
(10) Odredbe ovog člana ne primjenjuju se na vozila oružanih snaga Bosne i Hercegovine, policijskih agencija u Bosni i Hercegovini, kao i vozila vrlo usko specijalizirane namjene koja se ne koriste ni u jednom drugom segmentu društva.
To znači da od 01.06.2023. godine, sva vozila čija su stakla dodatno zatamnjena putem folija moraju imati nalјepnicu i potvrdu za postavlјene folije bez obzira koliko vremena (mjeseci ili godina) ranije su te folije prethodno postavljene i bez obzira kolika je providnost tih folija.
Obavezno koristiti ogovarajući uređaj/opremu za tu svrhu.
U Pravilniku o dimenzijama, ukupnoj masi, …, u članu 113., stavovi 3. i 5.:
(3) Na autobusima, trolejbusima i priključnim vozilima za prevoz putnika ne moraju biti izvedena pomoćna vrata, ako s obiju bočnih strana ovih vozila imaju najmanje po jedan prozor dimenzija 0,80 m × 0,60 m i ako su ti prozori primjereni za izlaz u slučaju opasnosti. Navedeni prozori moraju imati natpis da služe u slučaju opasnosti. Stakla na ovim prozorima ne smiju se prekrivati nikakvim dodatnim folijama.
(5) Na autobusu, trolejbusu i priključnim vozilima za prevoz putnika mora biti ugrađen dovoljan broj izlaza za slučaj opasnosti. Izlazom u slučaju opasnosti u smislu ovog pravilnika smatraju se: vrata za putnike, pomoćna vrata za izlaz putnika u slučaju opasnosti, prozor za izlaz putnika u slučaju opasnosti i otvor za izlaz putnika u slučaju opasnosti.
Vrata za putnike opremljena mehanizovanim sistemom kontrole ne smatraju se vratima za izlaz putnika u slučaju opasnosti, osim ako se mogu otvoriti ručno u skladu sa jednoobraznim tehničkim uslovima.
Dupla vrata za putnike se tretiraju kao dvoja vrata, a dupli prozor za izlaz u slučaju opasnosti se tretira kao dva prozora za izlaz u slučaju opasnosti.
Za vozilo iz ovog stava prvi put registrovano nakon dana stupanja na snagu ovih izmjena i dopuna[1], najmanji ukupni broj izlaza u slučaju opasnosti (kako su definisani u ovom stavu) je:
Broj putnika | Najmanji ukupni broj izlaza |
9-16 | 3 |
17-30 | 4 |
31-45 | 5 |
46-60 | 6 |
61-75 | 7 |
76-90 | 8 |
>90 | 9 |
[1] Pravilnik o izmjenama i dopunama pravilnika o dimenzijama, ukupnoj masi i osovinskom opterećenju vozila, o uređajima i opremi koju moraju imati vozila i o osnovnim uvjetima koje moraju ispunjavati uređaji i oprema u saobraćaju na cestama (Službeni glasnik BiH, broj 26/19 objavljen 05.04.2019.)
U polje 111.Napomena se može koristi u slučaju kada su na vozilu dodatno zatamnjene bočne staklene površine u ravni vozača i suvozača, postavlјanjem (homologiranih) folija, tako da ukupna providnost staklene površine nakon postavlјanja folije iznosi najmanje 70%.
Ukoliko je providnost manja od 70%, vozilo će biti tehnički neispravno i ovdje ne treba ništa upisati, nego treba izabrati odgovarajuću grešku u sistemu Unosa grešaka.
Ukoliko je providnost ovih staklenih površina nakon postavlјanja (homologiranih) folija u granicama tolerancije, tada je u ovu napomenu potrebno upisati:
Staklene površine u ravni vozača i suvozača dodatno zatamnjene. Ukupna providnost je____%.
Pitanje 2. Molim pojašnjenje o Potvrdi o vlasništvu i registraciji vozila OSBiH - prilikom unosa u informacioni sistem.
2. Potvrda o vlasništvu i registraciji vozila OSBiH
U Pravilniku o registriranju vozila (Službeni glasnik BiH, broj 69/09), član 48. stav (1) je definisan obrazac Potvrde o vlasništvu i registracije vozila OSBiH. U obrascu Potvrde, predviđena je oznaka, npr.: OSBiH000001 (6 cifara), a na štampanim obrascima je urađeno OSBiH00000001 (8 cifara).
Stoga, prilikom unosa podatka u informacioni sistem izostaviti prve dvije nule (00), a unijeti npr.: OSBiH000001 (sa 6 cifara poslije OSBiH).
Pitanje 3. Molim pojašnjenje za Broj obrtaja (1/min) - prilikom unosa u informacioni sistem.
Ovdje se radi o broju obrtaja pri maksimalnoj snazi motora.
Npr. kod teretnog vozila Volvo FH i Volvo FH16 kriva snage i obrtnog (okretnog) momenta date su na slici ispod. Pošto je maksimalna snaga konstantna u određenom rasponu broja obrtaja, tada podatak o maksimalnom broju obrtaja uzeti na gornjoj granici raspona broja obrtaja. Na primjer:
D13C420
Maks. snaga na 1400–1900 o/min (1/min ili min-1): 309 kW
Maks. okretni moment na 1000–1400 o/min.: 2100 Nm
D13C460
Maks. snaga na 1400–1900 o/min.: 338 kW
Maks. okretni moment na 1000–1400 o/min.: 2300 Nm
D13C500
Maks. snaga na 1400–1900 o/min.: 368 kW
Maks. okretni moment na 1050–1400 o/min.: 2500 Nm
D13C540
Maks. snaga na 1450–1900 o/min.: 397 kW
Maks. okretni moment na 1050–1450 o/min.: 2600 Nm
Pitanje 4. Šta su Čestice (PM)?
Čestice (particulate matter – PM) [g/km] ili [g/kWh], je veličina koja se može očitati sa COC dokumenta, a odnosi se na štetne komponente u izduvnim gasovima. Ovaj podatak se ne mjeri na stanici tehničkog pregleda, i ako nije poznat, polje ostavite prazno (ovo važi za sva polja gdje nemate konkretne vrijednosti).
Pitanje 5. Saobraćajna dozvola – Potvrda o registraciji
Mnoge stanice poistovjećuju ova dva dokumenta. Međutim, oni se suštinski razlikuju, jer vlasnik vozila može imati ili saobraćajnu dozvolu ili potvrdu o registraciji. Zbog toga su u informacionom sistemu razdvojena polja za ova dva dokumenta. Tako, u slučaju unosa podataka u jedno polje, drugo polje se isključuje (onemogućava se unos).
Pitanje 6. Šta znači zagrijavanja katalizatora (s/min-1)?
Ovaj podatak je definisan Pravilnikom o tehničkim pregledima vozila (Službeni glasnik BiH, br. 33/19, 29/20 i 56/21), u okviru Zapisnika o obavljenom pregledu vozilu.
Predstavlja vrijeme potrebno za zagrijavanje katalizatora na njegovu radnu temperaturu (temperaturu na kojoj postiže puno dejstvo smanjenja štetnih komponenata izduvnih gasova). Vrijeme zagrijavanja katalizatora na radnu temperaturu i broj obrtaja motora na kojem se to ostvaruje zavisi o proizvođača vozila (maksimalno 5 minuta, tj. 300 s).
Ne mjeri se na stanici tehničkog pregleda vozila, prilikom EKO testa za motorna vozila. Unositi 0/0, ukoliko nije poznat.
Pitanje 7. Kakva je veza između Katalizatora i Eko karakteristike?
Motorna vozila sa benzinskim (Otto) motorom određenu eko karakteristiku (EURO 2, EURO 3, …), postižu sa katalizatorima, dok u slučaju motornih vozila sa dizel (Diesel) motorom kod nekih proizvođača to nije bio slučaj do eko karakteristike EURO 3. Od eko karakteristike EURO 4 i motorna vozila sa dizel motorima imaju katalizatore.
U svakom slučaju, provjeriti da li vozilo posjeduje katalizator, a eko karakteristiku unijeti prema podacima iz dokumentacije proizvođača za dato vozilo.
Pitanje 8. Šta znači kada se kaže da je kontrolor/voditelj položio stručni ispit?
Shodno članovima 13. i 17. Pravilnika o programu i načinu stručnog usavršavanja, provjeri stručnosti i polaganju stručnih ispita za voditelje stanica tehničkog pregleda i kontrolore tehničke ispravnosti vozila i provjeri stručnosti zaposlenih koji rade na stručnim poslovima tehničkih pregleda vozila (Službene novine FBiH, br. 51/06), dato je sljedeće pojašnjenje:
Polaganje stručnog ispita za osobe koje žele da rade na stručnim poslovima tehničkog pregleda vozila, obavlja se odvojeno za voditelje stanica tehničkog pregleda, a posebno za kontrolore tehničke ispravnosti vozila i sastoje se iz dva dijela, teoretskog i praktičnog.
Smatra se da je kandidat položio ispit ako:
• na teoretskom testu postigne najmanje 80% bodova (službeni testovi koje izrađuje Stručna institucija uz saglasnost Ministarstva) i
• na praktičnom dijelu Komisija ocijeni da kandidat pravilno koristi opremu i primjenjuje propise koji propisuju način vršenja kontrole tehničke ispravnosti vozila.
Nakon uspješno položenog ovog ispita kontroloru/voditelju se izdaje odgovarajuće Uvjerenje o uspješno položenom stručnom ispitu sa trajnim rokom važnosti.
Pitanje 9. Kada kontrolor/voditelj može (stiče pravo) za polaganje licencnog ispita?
Prema PRAVILNIKU O TEHNIČKIM PREGLEDIMA VOZILA (Službeni glasnik BiH, broj 33/19, 29/20 i 56/21) svi voditelj i kontrolori moraju imati položen poseban stručni ispit, te imati pozitivan rezultat na provjeri stručnosti koja se organizuje svake druge godine, a obuka i ispiti provode se prema programu datom u Prilogu 11. ovog pravilnika i koji čini njegov sastavni dio. Voditelj i kontrolori nakon uspješno položenog stručnog ispita dobijaju licencu.
Voditelj ni tada nije imao ovog vremenskog ograničenja.
Pitanje 10. Kada kontrolor/voditelj dobiva pečat i iskaznicu (licencu) i na koji period važenja?
Nakon uspješno položenog licencnog ispita (prvog ispita provjere stručnosti) kontroloru/voditelju se izrađuje pečat i iskaznica (10×7 cm), te licenca na A4 i certifikat na A4.
Pitanje 11. Da li stanica tehničkog pregleda vozila mora imati administrativnog radnika?
Ne, prema državnom Pravilniku o tehničkim pregledima vozila (Službeni glasnik BiH, br. 33/19, 29/20 i 56/21).
Da, prema članu 18. stav (2) Pravilnika o uslovima rada, organizacionim i drugim uslovima za rad stanica za tehnički pregled vozila (Službene novine FBiH, br. 51/06 i 11/09).
Pitanje 12. Da li kontrolor/voditelj mora nositi iskaznicu/licencu u toku radnog vremena na stanici tehničkog pregleda vozila?
Da, shodno članu 29. stav (6) Pravilnika o tehničkim pregledima vozila (Službeni glasnik BiH, br. 33/19, 29/20 i 56/21).
Pitanje 13. Koja je ispravna šifra zanimanja za kontrolora/voditelja prilikom prijave radnika u PIO/MIO?
Prema Odluci o klasifikaciji zanimanja u FBiH – SNFBiH br. 60/14 iz 2014. godine određene su sljedeće šifre zanimanja:
3115.021 Poslovođa stanice za tehnički pregled vozila
3115.062 Tehnički kontrolor drumskih vozila
3152.01 – Tehnički kontrolor drumskih vozila
3152.03 – Poslovođa stanice za tehnički pregled vozila
Pitanje 14. Koliko voditelja i kontrolora mora imati stanica tehničkog pregleda sa dvije tehnološke linije, tj. putničkom i teretnom linijom?
Prema članovima 18. i 25. Pravilnika o uslovima rada, organizacionim i drugim uslovima za rad stanica za tehnički pregled vozila (Službene novine FBiH, br. 51/06 i 11/09), te članovima 27. i 28. Pravilnika o tehničkim pregledima vozila (Službeni glasnik BiH, br. 33/19, 29/20 i 56/21) se navodi:
Neophodno osoblje na stanici tehničkog pregleda, na jednoj tehnološkoj liniji, u jednoj smjeni čine najmanje dva kontrolora i jedan voditelj.
Svaka tehnološka linija mora biti opremljena u skladu sa zakonskim odredbama koje se odnose na opremu i zaposleno osoblje.
Izuzetno, organizacija rada na stanicama sa više tehnoloških linija, može biti postavljena tako da poslove voditelja stanice obavlja jedna osoba najviše na ”tri” tehnološke linije “od kojih je jedna tehnološka linija za ispitivanje tehničke ispravnosti motocikala”.
Ukoliko stanica tehničkog pregleda ima odobrenje za rad u dvije smjene, za svaku smjenu mora imati zaposlenog voditelja stanice tehničkog pregleda.
Pitanje 15. Kada se izdaje i ovjerava POTVRDA o tehničkoj ispravnosti vozila (Karton redovnog 6-mjesečnog pregleda)? - NE RADI SE OD 01.09.2020.!
Za vozila, koja shodno odredbama člana 18. tačka (4) Pravilnika o tehničkim pregledima vozila (Službeni glasnik BiH, 13/07, 72/07, 3/09, 76/09 i 29/11) imaju obavezu obavljanja redovnih šestomjesečnih tehničkih pregleda, tehnički pregled se obavlja šest mjeseci nakon registracije vozila, pri čemu se, popunjava i izdaje Potvrda o tehničkoj ispravnosti vozila.
Potvrdu popunjava i ovjerava ovlaštena stanica tehničkog pregleda (voditelj stanice) i služi kao dokaz tehničke ispravnosti vozila koje podliježe redovnom šestomjesečnom tehničkom pregledu. Potvrda važi šest mjeseci, nakon čega se ponovo obavlja tehnički pregled za registraciju vozila. Za vrijeme vožnje, Potvrda o tehničkoj ispravnosti vozila mora se nalaziti u vozilu. Dimenzije potvrde su 7,0 x 10 cm, a njen izgled je dat na donjoj slici.
Pitanje 16. Koja dokumentacija se odlaže u registratore o izvršenim tehničkim pregledima?
Prema članu 18. (Evidencije koje se vode na stanici tehničkog pregleda) stav (5) Pravilnika o tehničkim pregledima vozila (Službeni glasnik BiH, br. 33/19, 29/20 i 56/21) navodi se:
U registratore se odlaže dokumentacija o izvršenim tehničkim pregledima, poredana hronološki, prema brojevima iz registra obavljenih tehničkih pregleda.
Dokumentaciju sačinjavaju: Kontrolni list, Zapisnik o tehničkom pregledu vozila, ispisi rezultata mjerenja na opremi, kao i kopija svih dokumenata koji su nastali tokom vršenja tehničkog pregleda vozila.
NAPOMENA:
Kopiraju se dokumenti na osnovu kojih je urađen tehnički pregled vozila, navedeni u članu 6. (Zahtjev za obavljanje tehničkog pregleda vozila):
dokumente koje je izdala nadležna institucija i koji svjedoče o vlasništvu i tehničkim karakteristikama vozila ili njegovih pojedinih sklopova i uređaja,
a za oldtimer vozila, uz zahtjev se prilaže i identifikacijska isprava za oldtimer.
Printaju se i ostavljaju u originalu:
Kontrolni list, Zapisnik o tehničkom pregledu vozila, ispisi rezultata mjerenja na opremi.
Pitanje 17. Za koja vozila treba raditi redovni 6-mjesečni pregled? - NE RADI SE OD 01.09.2020.!
Prema članu 18. stavovi (4) i (5) Pravilnika o tehničkim pregledima vozila (Službeni glasnik BiH, br. 13/07, 72/07, 74/08, 3/09, 76/09 i 29/11):
(4) Vozila koja podliježu redovnom tehničkom pregledu svakih šest mjeseci su taxi vozila, autobusi, teretna motorna i priključna vozila, vozila auto-škola i vozila rent-a-car-a, izuzev u slučajevima navedenim u Zakonu.
(5) Odredba stava (4) ovog člana važi za vozila koja su starija od 5 godina, a ne odnosi se na prikolice i poluprikolice (lake, traktorske i kamp) i vozila za prijevoz pčela.
Osim toga, prema članu 29. Pravilnika o registriranju vozila (Službeni glasnik BiH, br. 69/09),
– za vozila koja imaju obavezu obavljati 6-mjesečni redovni pregled administrativni radnici u MUP-u (prilikom produženja registracije vozila) izdaju stiker naljepnicu sa rokom važenja od 6 mjeseci,
– a po isteku ovog roka, nakon dostavljenog dokaza o tehničkoj ispravnosti vozila (tj. nakon obavljenog 6-mjesečnog redovnog pregleda), izdaje drugu stiker naljepnicu sa rokom važenja registracije.
Pitanje 18. Da li mogu zadržati svoj pečat i iskaznicu nakon što počnem raditi na drugoj stanici tehničkog pregleda (STP) vozila?
Ne. Pečat i iskaznica (akreditacija) se mogu razdužiti lično kod stručne institucije u Zenici, a kontroloru/voditelju se izrađuje novi pečat i iskaznica, vezani za novu STP, a sa prethodno utvrđenim rokom važenja, ili pečat i iskaznicu može poštom poslati stanica na kojoj je osoba radila u rok od 3 dana, nakon prestanka radnog odnosa na stanici.
Pitanje 19. Koliko mjerenja izduvnih gasova treba uraditi kod vozila sa Otto (benzinskim) motorom, koje posjeduje katalizator?
Dva.
Jedno mjerenje je potrebno uraditi na praznom broju okretaja, a drugo na povišenom broju okretaja (preko 2000 o/min).
Rezultate oba mjerenja je potrebno unijeti u jedinstveni informacioni sistem a|TEST.
Pitanje 20. Kako posmatrati ranije registrovani traktor a ''izgleda'' kao četverocikl?
Potrebno je imati na umu da se tehnika i tehnologija izrade vozila neprestano mijenja, te da ono što je važilo prije 10 ili više godina, sada više nije tako, te da sada imaju i neke druge opcije za naizgled ista vozila.
Pitanje 21. Kako upisati boju vozila koje je kompletno oblijepljeno samoljepljivom folijom druge boje od boje kojom je vozilo ofarbano?
Ukoliko je kompletno vozilo oblijepljeno samoljepljivom folijom druge boje od one boje kojom je vozilo ofarbano, tada se u osnovnu boju upisuje boja folije koja se i vidi na vozilu, a u vrsti boje se odabere ”Folija”, i još je potrebno u napomeni na kraju unosa podataka napisati: Vozilo ofarbano ______ bojom.
Pitanje 22. Kako unijeti podatke za vrstu vozila u sistem nakon 01.09.2020. godine za već ranije registrovano vozilo u BiH?
Obratiti pažnju na staru i novu klasifikaciju vozila. U novom informacionom aITEST sistemu kada se otvori Vrsta vozila, nova klasifikacija vozila je prva, a ispod nje se nalazi stara klasifikacija vozila, gdje piše, npr., M1 – PUTNIČKI AUTOMOBIL – stari, da bi se naglasilo da je riječ o ranijoj klasifikaciji, koja će se i dalje ravnopravno koristiti za registraciju vozila.
Sva vozila PRVI PUT registrovana u BiH (FBiH, RS, Brčko distrikt) poslije 01.09.2020., mogu biti registrovana i prema staroj i prema novoj klasifikaciji, te stoga obratiti pažnju kod M1 vozila (slika). Kod ”stare” klasifikacije vozila na Potvrdi o registraciji je ispis M1 – PUTNIČKI AUTOMOBIL, a kod ”nove” klasifikacije vozila je ispis M1-PUTNIČKI AUTOMOBIL. Znači, nema razmaka između M1 i crtice i crtice i riječi PUTNIČKI.
Primjer grešaka koje prikazuje sistemu u MUPu u slučaju pogrešnog izbora vrste vozila (nova umjesto stare klasifikacije vozila):
Pitanje 23. Za koja vozila treba raditi Preventivni tehnički pregled - nivo BiH? - RADI SE OD 01.09.2020. godine
Prema članu 4., stavovi (8), (9) i (10) Pravilnika o tehničkim pregledima vozila (Službeni glasnik BiH, br. 33/19, 29/20 i 56/21):
(9) Izuzetno od stava (8) ovog člana, preventivnim tehničkim pregledima ne podliježu vozila za stanovanje ili kampiranje, pčelarska vozila, teretna i priključna vatrogasna vozila, teretna i priključna vozila za zabavne radnje i priključna vozila za traktore.
(10) Za vozila iz stava (8) ovog člana koja nisu starija od četiri godine ne obavlja se preventivni tehnički pregled vozila.
(4) Vremenski period važenja registracije vozila označava se bušenjem odgovarajućih polja na stiker naljepnici.
(5) Izuzetno od stava (4) ovog člana, za vozila za koja je propisana obaveza obavljanja 6-mjesečnog redovnog tehničkog pregleda, nadležno tijelo izdaje stiker naljepnicu sa rokom važenja od 6 mjeseci a po isteku ovog roka, nakon dostavljenog dokaza o tehničkoj ispravnosti vozila, izdaje drugu stiker naljepnicu sa rokom važenja registracije.
Pitanje 24. Vozilo je registrovano po staroj klasifikaciji do 31.08.2020. godine a ustvari je bilo sa novom klasifikacijom, šta uraditi?
U prethodnih nekoliko godina u BiH su uvezena vozila sa novom klasifikacijom vozila, te su se u nedostatku te nove klasifikacije vozila u sistemu tehničkih pregleda, tada registrovali prema staroj klasifikaciji.
STP sada ima opciju nastaviti registraciju bez promjene vrste vozila, ili ukoliko može doći do originalne dokumentacije sa prve registracije, da sada uradi tehnički pregled i označi Promjenu tehničkih podataka, ali uz prethodnu saglasnost vlasnika vozila i informaciju iz MUPa koliko bi to trebalo vremena za ažuriranje novih podataka i da li pristaju to uraditi bez atesta vozila, jer na vozilu ustvari nije bilo nikakvih promjena, nego je stvar što ranije u BiH nije bila ta nova klasifikacija vozila aktivna u sistemu tehničkih pregleda vozila.
Pitanje 25. Koju vrstu zahtjeva treba označiti u sistemu, za već ranije registrovano vozilo koje dođe sa atestom vozila?
U ovom slučaju za već registrovano vozilo, kojem se mijenjaju bilo koji podaci u odnosu na ranije (npr. promjena vrste vozila, oblika karoserije, motora, boje vozila, …), u sistemu je potrebno označiti Promjena tehničkih podataka a ne Ovjera tehničke ispravnosti, bez obzira što je vlasnik npr. došao obaviti tehnički pregled za produženje registracije pa tom prilikom i donio atest vozila.
Pitanje 26. Kako razlikovati BROJ TIPSKOG ODOBRENJA i BROJ POTVRDE O HOMOLOGACIJI?
BROJ TIPSKOG ODOBRENJA – je podatak o evropskoj direktivi po kojoj je ispitano cjelokupno vozilo prilikom homologacije vozila od strane proizvođača vozila, a koji se može naći na Potvrdi o usklađenosti pojedinačnog vozila ili Izjave o usklađenosti, COC dokumentu, … Ovaj podatak se piše u sljedećem obliku, npr.: e1*2002/24*0052*, e9*2007/46*0152*, …
BROJ POTVRDE O HOMOLOGACIJI – je podatak koji se može naći na Potvrdi o usklađenosti pojedinačnog vozila ili Izjave o usklađenosti, ispod naziva ovih dokumenata. Npr.: HPV0123456…
Pitanje 27. Kako uraditi tehnički pregled za stranca?
Kada se radi tehnički pregled za stranca potrebno je označiti Strano lice i u izboru Opštine izabrati Stranac (ukoliko ta osoba nema registrovano mjesto boravka u BiH). U tom slučaju neće biti validacija za polje JMB/ID broj.
Pitanje 28. Da li se još uvijek koristi pečat SP (sumnjivi podaci)?
Ne. Ovaj pečat je ukinut Pravilnikom o izmjenama i dopunama Pravilnika o tehničkim pregledima vozila, SGBiH broj 76 iz 2009. godine.
Ukoliko se osnovano posumnja da su podaci na vozilu ili u dokumentima o vozilu prepravljeni, u Zapisnik o tehničkom pregledu se unosi napomena da se radi o vozilu sa spornim podacima te kratko obrazloženje podataka koji su sporni.
Pitanje 29. Kako se evidentiraju vozila čije usporenje se mjeri na poligonu u registru obavljenih tehničkih pregleda?
U Registar obavljenih tehničkih pregleda u rubriku “Napomena” obavezno se upisuje riječ “POLIGON”. Ovaj podatak treba upisati ručno, dok se to ne doda tako da sistem automatski upisuje kod vozila za koja se označi u sistemu: Vozilo ispitano deakcelerometrom.
Pitanje 30. Da li treba upotrebna dozvola za sve kompresore za zrak na STP?
Ukoliko ispunjava minimalno jedan od uslova navedenih u tački 4. člana 6. navedenog pravilnika onda je odgovor DA.
Prema PRAVILNIKU O NAČINU, POSTUPKU I ROKOVIMA VRŠENJA PERIODIČNIH PREGLEDA I ISPITIVANJA IZ OBLASTI ZAŠTITE NA RADU (Službene novine Federacije BiH, broj 23/21 od 24.03.2021. godine), u članu 6. (Sredstva za rad koja podliježu periodičnim pregledima i ispitivanjima) je navedeno:
Periodičnim pregledima i ispitivanjima u smislu ovog pravilnika podliježu sljedeća sredstva za rad:
…
4. stabilni i pokretni kompresori i kompresorske stanice sa radnim pritiskom većim od 1 bar ili kapacitetom većim od 6 m3/min,
…
U članu 26. istog ovog pravilnika je navedeno:
Član 26. (Važenje ranije izdatih isprava iz oblasti zaštite na radu)
Isprave izdate u skladu sa Pravilnikom o načinu i postupku vršenja periodičnih pregleda i ispitivanja iz oblasti zaštite na radu (“Službeni list SRBiH”, broj 2/91), ostaju na snazi do isteka roka na koji su izdate ili do nastupanja okolnosti iz člana 7. stav (3) ovog pravilnika.
Pitanje 31. Koja vozila trebaju imati POTVRDU O IDENTIFIKACIJI VOZILA I OCJENI TEHNIČKOG STANJA prilikom tehničkog pregleda vozila?
Izvod iz PRAVILNIKA O HOMOLOGACIJI VOZILA (Službeni glasnik BiH, broj 83/20 i 8/22):
U smislu ovoga pravilnika pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
…
h) “identifikacija vozila i ocjena tehničkog stanja” je postupak kojim se provjerava cjelovitost i sposobnost vozila za sigurno učestvovanje u saobraćaju u skladu sa važećim propisima u Bosni i Hercegovini;
i) “identifikacija vozila” je postupak kojim se vozilo namijenjeno za prodaju u dijelovima podvrgava provjeri radi unosa podataka o vozilu u informacioni sistem;
…
Član 7. (Postupci homologacije)
…
(3) Postupak identifikacije vozila i ocjene tehničkog stanja vozila podrazumijeva pregled dokumentacije i pregled vozila na tehničkom servisu i izdavanje Potvrde o identifikaciji i ocjeni tehničkog stanja.
(4) Postupak identifikacije vozila podrazumijeva pregled dokumentacije i pregled vozila i izdavanje Potvrde o identifikaciji.
Član 8. (Izuzeci od homologacije)
(1) Homologacija vozila ne provodi se za:
a) vozila uvezena za članove diplomatskih i konzularnih predstavništava stranih država u Bosni i Hercegovini koja će imati registracijske oznake diplomatskog ili konzularnog predstavništva;
b) vozila koja se po prestanku diplomatske i konzularne službe stavljaju u prodaju u Bosni i Hercegovini u skladu s recipročnom primjenom privilegije za diplomatsko-konzularna predstavništva i njihovo osoblje ili se ista doniraju;
c) oldtimer vozila;
d) vozila kategorije M1, vozila kategorije N1, vozila kategorije L te vozila kategorija O1 i O2, koja radi preseljenja uvoze fizička lica koja su neprekidno boravila u inostranstvu najmanje 12 mjeseci, i uz uslov da su ih lično ili članovi njihovog domaćinstva u inostranstvu posjedovali ili koristili najmanje 6 mjeseci do dana useljenja ili povratka u Bosnu i Hercegovinu, da se ta vozila uvezu u roku od 12 mjeseci od dana useljenja ili povratka, kao i da su prilagođena vožnji desnom stranom;
e) vozila koja uvoze lica s prebivalištem ili boravištem u Bosni i Hercegovini, stečena na osnovu pravomoćnog sudskog rješenja o nasljeđivanju;
f) vozila koja ne podliježu postupku registracije i koja nisu namijenjena za kretanje javnim cestama;
g) vozila donirana iz inostranstva državnim, entitetskim, kantonalnim i opštinskim tijelima ili humanitarnim organizacijama;
h) vozila koja su po svojim konstrukcijskim karakteristikama posebno prilagođena za prevoz lica s invaliditetom;
i) vozila iz sistema zaštite i spašavanja uz prethodnu saglasnost Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine, a u skladu sa Odlukom o uslovima i postupku ostvarivanja prava na oslobađanja od plaćanja uvoznih i izvoznih dažbina (“Službeni glasnik BiH”, broj 24/18);
j) vozila uvezena za članove međunarodnih vojnih organizacija stacioniranih u Bosni i Hercegovini na osnovu zaključenog međunarodnog sporazuma ili ugovora;
k) vozila namijenjena potrebama Oružanih snaga Bosne i Hercegovine i policije, osim privrednih vozila i vozila za prevoz putnika.
l) vozila namijenjena za upotrebu na zatvorenim gradilištima, kamenolomima, rudnicima, lukama i aerodromima;
m) vozila kategorija M ili N čija najveća konstrukcijska brzina nije veća od 25 km/h i vozila kategorije L čija najveća konstrukcijska brzina nije veća od 6 km/h, ne uzimajući u obzir naknadno ugrađen ograničivač brzine;
n) vozila namijenjena za upotrebu na trkalištima;
o) vozila namijenjena u rekreacijske svrhe izvan javnih cesta, sa tri simetrično postavljena točka, a koja ne podliježu registraciji;
p) vozila koja se privremeno uvoze, za period ne duži od 30 dana, radi njihovog učestvovanja na utrkama, sajmovima ili drugim skupovima u Bosni i Hercegovini, a ne podliježu registraciji;
r) radne mašine, posebno konstruisane za šumarstvo, a koje odgovaraju standardu ISO 6814 – Mašine za šumarstvo – mobilna i samopokretna mašinerija – termini, definicije i klasifikacija (Machinery for forestry – Mobile and self-propelled machinery – Terms, definitions and classification);
s) radne mašine namijenjene za obavljanje radova na obradi zemlje, a koje odgovaraju standardu ISO 6165 – Mašine za zemljane radove – osnovni tipovi – identificiranje i termini i definicije (Earth-moving machinery – Basic types – Identification and terms and definitions);
t) izmjenjivu mašinsku opremu koja je odignuta od kolovoza kada se vozilo na kojem se ta oprema nalazi kreće javnim cestama;
u) vozila sa gusjenicama;
v) vozila koja se uvoze radi prodaje u dijelovima koju vrši pravno lice registrovano za prodaju dijelova;
(2) Za uvoz vozila posebne namjene koje nije navedeno u stavu (1) ovog člana Ministarstvo može donijeti odluku da ne treba provoditi postupak homologacije vozila.
Član 9. (Postupak izuzeća)
(1) Zahtjev za primjenu odredaba iz tač. a) do j) st. (1) i (2) člana 8. ovog pravilnika podnosi se Ministarstvu, a spisak dokumentacije o ispunjavanju propisanih uslova navodi se u instrukciji Ministarstva koja se objavljuje na službenoj internetskoj stranici Ministarstva.
(2) Za primjenu odredaba iz tač. a) i b) stava (1) člana 8. ovog pravilnika dostavlja se Potvrda o ispunjenosti uslova za primjenu olakšica za diplomatsko-konzularna predstavništva i njihovo osoblje iz Bečke konvencije o diplomatskim odnosima, koju izdaje Ministarstva vanjskih poslova Bosne i Hercegovine.
(3) Za primjenu odredbe iz tačke i) stava (1) člana 8. ovog pravilnika dostavlja se dokaz Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine da će se vozilo koristiti u sistemu zaštite i spašavanja.
(4) Za vozila iz tač. a) do i) st. (1) i (2) člana 8. ovog pravilnika provodi se postupak identifikacije i ocjene tehničkog stanja vozila.
(5) Za vozila iz tačke v) stava (1) člana 8. ovog pravilnika provodi se postupak identifikacije vozila.
POTVRDA O IDENTIFIKACIJI VOZILA I OCJENI TEHNIČKOG STANJA se izdaje shodno članu 9. stav (4) PRAVILNIKA O HOMOLOGACIJI VOZILA (Službeni glasnik BiH, broj 83/20 i 8/22) za vozila iz tačaka a) do i) stava (1) i stava (2) člana 8. ovog pravilnika.
Primjer ove potvrde:
Pitanje 32. Kako treba evidentirati vozilo čije usporenje se mjeri na poligonu i kako ga slikati?
Prema UPUTSTVU za mjerenje usporenja (deceleracije) vozila na poligonu i određivanje kočnog koeficijenta, FMPIK 02.11.2020.:
(1) Fotografije vozila sačinjavaju se na stanici tehničkog pregleda i na poligonu stanice tehničkog pregleda, najmanje po tri.
(2) Prilikom fotografisanja koristiti pametni telefon ili digitalni fotoaparat, sa uključenim parametrima vremena, lokacije i podesnim putem se prenose na memoriju računara stanice tehničkog pregleda vozila i čuvaju pet godina od dana obavljanja pregleda. Na fotografiji se mora vidjeti vozilo sa čitljivim registarskim tablicama, kao i dio okoline poligona, a na fotografijama sačinjenim na stanici tehničkog pregleda mora se vidjeti vozilo sa registarskim tablicama i ulazna vrata stanice. Datoteci fotografije vozila u memoriji računara stanice ime se daje ili prema registarskom broju vozila ili ukoliko ne posjeduje prema broju šasije (VIN broju).
(3) U Kontrolni list, pored ostalih podataka, unose se vrijednosti maksimalnog usporenja i sila djelovanja na pedalu kočnice očitana pomoću dinamometra, a na poleđini obrasca, u rubrici „Bilješka“, obavezno se unose vrijednosti pređenog puta prilikom svakog mjerenja i minimalna početna brzina pri kojoj je izvršeno mjerenje.
(4) U Registar obavljenih tehničkih pregleda u rubriku “Napomena” obavezno se upisuje riječ “POLIGON”.
(5) Podaci o vozilu se unose u informacioni sistem. Ocjenu efikasnosti sistema kočenja vozila daje voditelj stanice za tehnički pregled vozila, i u skladu s tim izdaje Zapisnik iz člana 14. Pravilnika o tehničkim pregledima vozila.
Pitanje 33. Koja vozila trebaju raditi mjerenje usporenja (deceleracije) vozila na poligonu za određivanje kočnog koeficijenta i koje stanice ih mogu pregledati?
Prema UPUTSTVU za mjerenje usporenja (deceleracije) vozila na poligonu i određivanje kočnog koeficijenta, FMPIK 02.11.2020.:
(1) Ovog Uputstva dužne su se pridržavati sve stanice za tehnički pregled vozila na području Federacije Bosne i Hercegovine koje imaju važeće rješenje Federalnog ministarstva prometa i komunikacija Mostar, kojim je odobren rad stanici za tehnički pregled vozila na jednoj ili dvije tehnološke linije i pregled vozila koja se ne mogu ispitati na tehnološkoj liniji.
(2) Ispitivanje vozila na poligonu podrazumijeva ispitivanje samo uređaja za zaustavljanje vozila, dok se ostali dio tehničkog pregleda obavlja na stanici tehničkog pregleda.
(1) Vozila koja zbog svojih konstruktivnih osobina, mase, dimenzija, osovinskog opterećenja, klirensa, načina pogona ili bilo kojih drugih razloga ne mogu biti ispitana na statičkom ispitivanju kočnica (valjcima), ispituju se kočenjem u vožnji na ravnoj i suhoj asfaltnoj površini, korištenjem dekcelerometra-uređaja za mjerenje usporenja vozila, koji ima odobrenje tipa i koji je umjeren od strane ovlaštene mjerne laboratorije.
(2) Mjerenje usporenja vozila na poligonu obavlja se na praznim vozilom, izuzev u slučaju opravdane nemogućnosti da se vozilo isprazni od tereta.
Pitanje 34. Gdje se može izvršiti identifikacija novoproizvedenog vozila ili tehnički pregled vozila za registraciju vozila?
Prema ZAKONU O OSNOVAMA SIGURNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA U BOSNI I HERCEGOVINI
(Službeni glasnik BiH, broj 6/06, 75/06, 44/07, 84/09, 48/10, 18/13, 8/17, 89/17 i 9/18):
– član 207. stav (1) Motorna i priključna vozila koja učestvuju u saobraćaju na putu moraju biti registrirana, o čemu se vodi evidencija, u skladu s odgovarajućim zakonom o centralnoj evidenciji i razmjeni podataka.
– član 208. stav (1) Registrovati se mogu motorna i priključna vozila za koja se na tehničkom pregledu utvrdi da su ispravna.
Znači, identifikacija novoproizvedenog vozila nije obavljanje tehničkog pregleda vozila, pa tako bilo koja stanica nju može uraditi za bilo koju vrstu vozila.
Novoproizvedeno vozilo je vozilo koje nije registrovano, nije učestvovalo u saobraćaju i nije starije od 12 mjeseci.
Pitanje 35. Koje vrste pregleda imaju na nivou BiH a koje vrste tehničkih pregleda vozila imaju na nivou FBiH?
Pregledi vozila na nivou Bosne i Hercegovine


Pitanje 36. Koja vozila trebaju obaviti određeni pregled/tehnički pregled na nivou BiH?
Vozila koja trebaju obaviti određeni pregled/tehnički pregled na nivou BiH su:
0 – IDENTIFIKACIJA NOVOPROIZVEDENOG VOZILA (nije tehnički pregled)
Identifikacija novoproizvedenog vozila obavlja se na stanici tehničkog pregleda prije prve registracije vozila.
Novoproizvedeno vozilo je vozilo koje nije registrovano, nije učestvovalo u saobraćaju i nije starije od 12 mjeseci.
Ovaj tehnički pregled vozila obavljaju sva vozila koja trebaju prvu registraciju vozila ili produženje registracije vozila i starija su od 4 godine.
Novoproizvedena vozila podliježu obavezi redovnog tehničkog pregleda u toku mjeseca u kojem ističe rok od 24 mjeseca od dana prve registracije vozila, te u toku mjeseca u kojem ističe rok od 48 mjeseci od dana prve registracije vozila.
Ovaj tehnički pregled vozila obavljaju vozila koja su starija od 4 godine, i to nakon proteka šest mjeseci od redovnog tehničkog pregleda, a podliježu mu:
– rent a car vozila,
– vozila kojima se obavlja osposobljavanje kandidata za vozača,
– vozila kojima se obavlja taksi prevoz,
– autobusi,
– teretna i priključna vozila za prevoz opasnih materija,
– teretna i priključna vozila čija najveća dopuštena masa prelazi 7500 kg.
– vozila za stanovanje ili kampiranje,
– pčelarska vozila,
– teretna i priključna vatrogasna vozila,
– teretna i priključna vozila za zabavne radnje i
– priključna vozila za traktore.
Vanredni tehnički pregled vozila obavlja se:
a) nakon saobraćajne nezgode kad su na vozilu oštećeni sklopovi i uređaji koji su bitni za sigurnost saobraćaja ili kad je nastupila veća materijalna šteta,
b) na zahtjev ovlaštene službene osobe na najbližoj stanici tehničkog pregleda, ukoliko postoji osnovana sumnja da bi dalja upotreba vozila ugrozila sigurnost saobraćaja:
1) za vozilo postoje osnovi sumnje u tehničku neispravnost uređaja za upravljanje ili uređaja za zaustavljanje,
2) vozilo za koje se opravdano posumnja da ima neispravan uređaj za pogon na tečni gas,
3) vozilo za koje se opravdano posumnja da ima neispravan uređaj za spajanje vučnog i priključnog vozila,
4) vozilo koje izduvnim gasovima ili na drugi način prekomjerno zagađuje okolinu, kao i vozilo koje proizvodi prekomjernu buku,
5) vozilo za koje se opravdano posumnja da tehničke karakteristike vozila ne odgovaraju stvarnom stanju (boja vozila, broj sjedišta, nosivost i sl.),
c) nakon izvršene ugradnje ili prepravke sklopa ili više njih od čije ispravnosti zavisi tehnička ispravnost vozila (uređaji za upravljanje, uređaji za zaustavljanje, uređaji za spajanje vučnog i priključnog vozila, gasna instalacija i drugi uređaji koji su važni za sigurnost saobraćaja), i obavljenog certificiranja vozila;
d) na zahtjev vlasnika ili vozača vozila.
Član 231.
(1) Ovlašteno lice nadležnog organa pismenim će nalogom, na vanredni tehnički pregled uputiti motorno i priključno vozilo za koje postoje osnovi sumnje u tehničku neispravnost uređaja za upravljanje ili uređaja za zaustavljanje, vozilo koje je u saobraćajnoj nesreći toliko oštećeno da se opravdano može zaključiti da su na njemu oštećeni sklopovi i uređaji koji su bitni za sigurnost saobraćaja, vozilo za koje se opravdano posumnja da ima neispravan uređaj za pogon na tečni gas, vozilo za koje se opravdano posumnja da ima neispravan uređaj za spajanje vučnog i priključnog vozila, vozilo koje izduvnim gasovima ili na drugi način prekomjerno zagađuje okolinu, kao i vozilo koje proizvodi prekomjernu buku.
Pitanje 37. Koja vozila trebaju obaviti određeni tehnički pregled na nivou Federacije BiH?
Vozila koja trebaju obaviti određeni tehnički pregled na nivou Federacije BiH su:
4 – PREGLED O TEHNIČKO-EKSPLOATACIONIM USLOVIMA
Ovaj tehnički pregled obavlja vozilo, odnosno motorno i priključno vozilo (u daljnjem tekstu: vozilo) u zavisnosti od vrste i karaktera prevoza, te mora da ispunjava radi blagovremenog, sigurnog i kvalitetnog obavljanja prevoza u cestovnom saobraćaju, kao i u vezi ispunjavanja uslova u pogledu emisije štetnih materija i buke, rokova za obavljanje pregleda za utvrđivanje tehničko-eksploatacionih uslova za vozila, a odnosi se na sva vozila kojima se vrši prevoz lica i stvari. Odredbe ovog pravilnika ne odnose se na putničke automobile građana i vozila opremljena za kampovanje.
– minibusima, autobusima, zglobnim autobusima, trolejbusima, zglobnim trolejbusima i
– putničkim automobilima.
– minibusima, autobusima, zglobnim autobusima,
– putničkim automobilima i
– kombinovanim vozilima.
– prevoz stvari i
– kombinovanim vozilima.
Ovaj tehnički pregled vozila obavljaju vozila koja vrše javni prevoz i prevoz za vlastite potrebe.
To su vozila:
- Autobus i trolejbus koji saobraća na relacijama do 60 km
- Autobus koji saobraća na relacijama do 150 km
- Autobus koji saobraća na relacijama do 500 km
- Autobus koji saobraća na relacijama preko 500 km
- Kombinovano vozilo
- Priključno vozilo
- Putnički automobil kojim se obavlja taksiprevoz i rentakar prevoz
- Teretno motorno vozilo i vozilo posebne namjene najveće dozvoljene mase manje od 7500 kg
- Teretno motorno vozilo i vozilo posebne namjene najveće dozvoljene mase veće od 7500 kg
- Vozilo hitne pomoći
- Vozilo za prevoz opasnih materija
- Vučno vozilo – tegljač
Pitanje 38. Koje vrste prevoza može obavljati fizičko lice a koje vrste prevoza može obavljati pravno lice?
Prema ZAKONU O CESTOVNOM PREVOZU FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE
(Službene novine FBiH, broj 28/06, 2/10, 57/20 i 44/22):
7. “javni prevoz” jeste prevoz koji je pod jednakim uslovima dostupan svim prevoznicima i korisnicima usluga prevoza i vrši se uz naknadu,
…
16. “prevoz za vlastite potrebe” je prevoz koji pravna ili fizička lica vrše radi zadovoljenja svojih potreba u vezi sa obavljanjem privredne ili druge djelatnosti za koju su registrovani, odnosno za koju imaju rješenje, kao i rentakar prevoz;
17. “prevoznik” je pravno lice upisano u sudski registar za vršenje javnog prevoza koje ispunjava uslove propisane ovim Zakonom, kao i fizičko lice koje vrši javni prevoz za koji ima rješenje u skladu sa odredbama ovog Zakona, Zakona o obrtu, kao i propisa donesenih na osnovu ovih zakona;
Prevoz osoba ili tereta, odnosno osoba i tereta u cestovnom prevozu može se vršiti kao javni prevoz, ili kao prevoz za vlastite potrebe.
Javni prevoz i prevoz za vlastite potrebe može se vršiti samo ako su ispunjeni posebni eksploatacioni uslovi za pojedine vrste prevoza i ako vozilo ili skup vozila kojim se vrši prevoz, pored uslova utvrđenih propisima o sigurnosti prevoza na cestama i drugim propisima, ispunjava tehničko-eksploatacione uslove.
…
Odredbe ovog člana ne odnose se na putničke automobile građana i vozila opremljena za kampovanje.
Skupština kantona svojim propisom će, u skladu sa ovim Zakonom, urediti uslove, način i specifičnosti organizacije vršenja prevoza putnika ili tereta ili osoba i tereta na svojoj teritoriji.
Posebnim propisom iz stava 1. ovog člana uredit će se:
- uslovi, način i postupak organizovanja linijskog i vanlinijskog prevoza;
- uslovi, način i organizaciju vršenja taksiprevoza;
- prevoz zaprežnim vozilima, motociklima sa prikolicom i ostalim vozilima na motorni i drugi pogon;
- prevoz za vlastite potrebe;
- izdavanje rješenja za vršenje pojedinih vrsta prevoza;
- način organizacije i broj vozila javnog gradskog prevoza koji će biti opremljeni uređajima za olakšan ulaz ili izlaz osobama sa invaliditetom.
Pri utvrđivanju ukupnog broja taksivozila na svom području organ iz stava 1. ovog člana koristit će se odnosom jedno taksivozilo na 500-1000 stanovnika.
Organ iz stava 1. ovog člana može dio poslova iz svoje nadležnosti prenijeti na gradske, odnosno opštinske organe nadležne za poslove cestovnog prevoza.
Fizičko lice može vršiti prevoz za vlastite potrebe sa jednim ili više vozila ako:
- prevozi teret koji je u vezi sa obavljanjem privredne i druge djelatnosti za koju ima rješenje,
- samostalno obavlja poljoprivrednu djelatnost, te prevozi vlastite poljoprivredne proizvode, ili prevozi druge proizvode koje je nabavio u svrhu te proizvodnje,
- prevozi osobe koje su kod njega u radnom odnosu,
- posjeduje vozilo u vlasništvu ili nabavljeno na osnovu ugovora o leasing-u koje ispunjava uslove iz člana 5. ovog Zakona.
Vozilom iz stava 1. ovog člana može upravljati fizičko lice iz stava 1. ovog člana ili vozač koji je kod njega u radnom odnosu.
Fizičko lice može vršiti prevoz za vlastite potrebe motornim vozilom do 1+8 sjedišta u putničkom prevozu ili teretnim vozilom najveće dopuštene mase do 7,5 tona.
Pitanje 39. Kako postupiti na stanici tehničkog pregleda u slučaju kada vlasnik vozila dostavi dokumentaciju u kojoj nema dovoljno podataka da se uradi tehnički pregled vozila?
Ukoliko vam vlasnik vozila ne može dostaviti dokumente sa podacima neophodnim da bi uradili tehnički pregled vozila, a koji će se nalaziti u dokumentima za registraciju vozila u MUP-u u BiH, potrebno je da vozilo uputite na certificiranje, tj. na atest, pa tek nakon atesta ćete moći raditi tehnički pregled za registraciju vozila.
Ovo je mogući slučaj kod vozila iz uvoza ili kod vozila koja su registrirana u BiH prije 2009. godine.
Pitanje 40. Kojim vozilima treba stiker naljepnica u MUP-u na 6 mjeseci?
Prema starom PRAVILNIKU O TEHNIČKIM PREGLEDIMA VOZILA (Službeni glasnik BiH, br. 13/07, 72/07, 74/08, 3/09, 76/09 i 29/11)
…
(4) Vozila koja podliježu redovnom tehničkom pregledu svakih šest mjeseci su taxi vozila, autobusi, teretna motorna i priključna vozila, vozila auto-škola i vozila rent-a-car-a, izuzev u slučajevima navedenim u Zakonu.
(5) Odredba stava (4) ovog člana važi za vozila koja su starija od 5 godina, a ne odnosi se na prikolice i poluprikolice (lake, traktorske i kamp) i vozila za prevoz pčela.
Član 29. (Stiker naljepnica)
…
(4) Vremenski period važenja registracije vozila označava se bušenjem odgovarajućih polja na stiker naljepnici.
(5) Izuzetno od stava (4) ovog člana, za vozila za koja je propisana obaveza obavljanja 6-mjesečnog redovnog tehničkog pregleda, nadležno tijelo izdaje stiker naljepnicu sa rokom važenja od 6 mjeseci a po isteku ovog roka, nakon dostavljenog dokaza o tehničkoj ispravnosti vozila, izdaje drugu stiker naljepnicu sa rokom važenja registracije.
došlo je do promjene u tome koja vozila trebaju sada obavljati tehnički pregled 6 mjeseci nakon redovnog tehničkog pregleda za registraciju vozila. Ta promjena je navedena u:
…
(8) Preventivni tehnički pregled vozila obavlja se nakon proteka šest mjeseci od redovnog tehničkog pregleda, a podliježu mu rent a car vozila, vozila kojima se obavlja osposobljavanje kandidata za vozača, vozila kojima se obavlja taksi prevoz, autobusi, teretna i priključna vozila za prevoz opasnih materija, teretna i priključna vozila čija najveća dopuštena masa prelazi 7500 kg.
(9) Izuzetno od stava (8) ovog člana, preventivnim tehničkim pregledima ne podliježu vozila za stanovanje ili kampiranje, pčelarska vozila, teretna i priključna vatrogasna vozila, teretna i priključna vozila za zabavne radnje i priključna vozila za traktore.
(10) Za vozila iz stava (8) ovog člana koja nisu starija od četiri godine ne obavlja se preventivni tehnički pregled vozila.
Pitanje 41. Koje sve tehničke preglede u toku jedne godine treba da uradi vozilo koje se isključivo bavi poslovima autoškole?
U toku jedne godine vozila kojima se obavlja osposobljavanje kandidata za vozača (autoškola) trebaju obaviti:
– redovni tehnički pregled za registraciju vozila, odnosno za produženje registracije, i
– preventivni tehnički pregled na nivou BiH (radi se šest mjeseci od redovnog tehničkog pregleda, koji služi da se u MUP-u dobije stiker naljepnica na narednih 6 mjeseci), ali samo ako je vozilo starije od četiri godine. Dok je vozilo mlađe od četiri godine ne obavlja se ovaj preventivni tehnički pregled na nivou BiH.
Pitanje 42. Šta uraditi na STP kad se pojavi vozilo čiji broj šasije u sistemu odgovara nekom drugom vozilu?
Ova situacija se najčešće dešava kod traktora ili traktorskih prikolica sa malim brojem šasije, koji se sastoji od nekoliko cifara, te se onda desi podudaranje sa nekim drugim vozilom, koje se već nalazi u sistemu.
Tehnički pregled ovakvog vozila se može normalno uraditi (bez atesta), a prilikom unosa podataka u informacioni sistem aTEST upisati nove podatke u svako polje, kako bi se izbjeglo da ostane neodgovarajući podatak od drugog vozila.
Pitanje 43. Da li osoba može zadržati svoj pečat i iskaznicu nakon prestanka rada na stanici tehničkog pregleda (STP) vozila?
Ovim putem obavještavaju se sve ovlaštene stanice tehničkih pregleda vozila u Federaciji BiH, da njihovo licencirano osoblje, a to znači osoblje kojem je urađen pečat i iskaznica (akreditacija) imaju obavezu u roku od 3 dana nakon prestanka radnog odnosa na stanici (odlazak u penziju, prelazak na drugu stanicu, …) poslati poštom njegov pečat i iskaznicu zajedno sa odjavom JS3100, ili da ovu obavezu može uraditi i osoba na čije ime je urađen pečat i iskaznica.
Ukoliko ovu obavezu preuzme uraditi osoba na čije ime je urađen pečat i iskaznica, stanica tehničkog pregleda pismeno obavještava stručnu instituciju Institut za privredni inženjering doo Zenica.
Pitanje 44. Koje sve tehničke preglede u toku jedne godine treba da uradi vozilo koje se bavi poslovima rentakar (rent a car)?
U toku jedne godine vozila kojima se obavlja rentakar (rent a car) trebaju obaviti:
– redovni tehnički pregled za registraciju vozila, odnosno za produženje registracije,
– preventivni tehnički pregled na nivou BiH (radi se šest mjeseci od redovnog tehničkog pregleda, koji služi da se u MUP-u dobije stiker naljepnica na narednih 6 mjeseci), ali samo ako je vozilo starije od četiri godine. Dok je vozilo mlađe od četiri godine ne obavlja se ovaj preventivni tehnički pregled na nivou BiH, i
– preventivni tehnički pregled na nivou FBiH (radi se nakon što vozilo pređe propisan broj kilometara od dana prethodno obavljenog tehničkog pregleda ili isteka vremenskog perioda, prema važećem pravilniku) – ŽUTA POTVRDA A5.
– TEU tehnički pregled (ROZA POTVRDA 4) i to se vrši u zavisnosti od starosne dobi vozila i to:
– za vozila starosti do jedne godine – jednom i to na početku perioda korištenja vozila, a potvrda se izdaje sa rokom važenja pet godina;
– za vozila starosti od jedne do dvije godine – jednom i to na početku perioda korištenja vozila, a potvrda se izdaje sa rokom važenja četri godine;
– za vozila starosti od dvije do osam godina – svake tri godine, a potvrda se izdaje sa rokom važenja tri godine;
– za vozila starosti od osam do deset godina – svake dvije godine, a potvrda se izdaje sa rokom važenja dvije godine;
– za vozila starosti preko deset godina – svake godine, a potvrda se izdaje sa rokom važenja jedne godine.
Pitanje 45. Koje sve tehničke preglede u toku jedne godine treba da uradi vozilo koje se bavi poslovima taksi prevoza?
U toku jedne godine vozila kojima se obavlja taksi prevoz trebaju obaviti:
– redovni tehnički pregled za registraciju vozila, odnosno za produženje registracije,
– preventivni tehnički pregled na nivou BiH (radi se šest mjeseci od redovnog tehničkog pregleda, koji služi da se u MUP-u dobije stiker naljepnica na narednih 6 mjeseci), ali samo ako je vozilo starije od četiri godine. Dok je vozilo mlađe od četiri godine ne obavlja se ovaj preventivni tehnički pregled na nivou BiH, i
– preventivni tehnički pregled na nivou FBiH (radi se nakon što vozilo pređe propisan broj kilometara od dana prethodno obavljenog tehničkog pregleda ili isteka vremenskog perioda, prema važećem pravilniku) – ŽUTA POTVRDA A5.
– TEU tehnički pregled (ROZA POTVRDA 4) i to se vrši u zavisnosti od starosne dobi vozila i to:
– za vozila starosti do jedne godine – jednom i to na početku perioda korištenja vozila, a potvrda se izdaje sa rokom važenja pet godina;
– za vozila starosti od jedne do dvije godine – jednom i to na početku perioda korištenja vozila, a potvrda se izdaje sa rokom važenja četri godine;
– za vozila starosti od dvije do osam godina – svake tri godine, a potvrda se izdaje sa rokom važenja tri godine;
– za vozila starosti od osam do deset godina – svake dvije godine, a potvrda se izdaje sa rokom važenja dvije godine;
– za vozila starosti preko deset godina – svake godine, a potvrda se izdaje sa rokom važenja jedne godine.
Pitanje 46. Šta uraditi ako je pogrešan broj šasije (VIN) u dokumentima od vozila na prvoj registraciji u BiH?
Greške u unosu podataka prilikom tehničkog pregleda vozila uvijek su moguće. Ukoliko vlasnik vozila može doći do uvoznih papira vozila (homologacija, carinska dekaracija), te dobiti potvrdu MUP-a gdje je vozilo prvi put registrovano u BiH da je pogrešno unesen broj šasije prilikom prve registracije u BiH, tada stanica tehničkog pregleda može uraditi tehnički pregled bez atesta.
U suprotnom vlasnika vozila treba uputiti na atest.
Prilikom unosa podataka u informacioni sistem obavezno je birati vrstu zahtjeva PROMJENA TEHNIČKIH PODATAKA a u dokumentaciji od pregleda ostaviti kopije svih dokumenata na osnovu kojih je pregled i urađen!
Pitanje 47. Šta je ovalnost sile kočenja na točku (nejednolikost sile kočenja na točku) i kolika smije biti u procentima?
Prema Pravilniku o dimenzijama, ukupnoj masi i osovinskom opterećenju vozila, o uređajima i opremi koju moraju da imaju vozila i o osnovnim uslovima koje moraju da ispunjavaju uređaji i oprema u saobraćaju na putevima (Službeni glasnik BiH, broj 23/07, 54/07, 101/12, 26/19 i 83/20), član 159. stav (6): Nejednolikost sile kočenja na točku ne smije biti veća od 20%. Postotak nejednolikosti sile kočenja izračunava se na približno polovini sile kočenja koja izaziva blokadu. Za osnovicu izračunavanja postotka nejednolikosti sile kočenja, uzima se veća sila kočenja.
Mogući razlozi za veliku ovalnost na točku su: nejednolika istrošenost diska ili doboša ili frikcionih obloga ili usljed njihovih deformacija.
Primjer:
Pitanje 48. Kad su amortizeri na automobilu ispravni - kako se radi ispitivanje amortizera?
Funkcija amortizera
U vozilu elementi ovjesa su postavljeni između točka i karoserije vozila čime apsorbuju udare od neravnog puta, odnosno ceste. Ovdje se radi o vibracijama koje brzo smanjuju amortizeri.
Međutim, tokom životnog vijeka amortizera njegova se učinkovitost prigušivanja stalno smanjuje, što rezultira lošim prijanjanjem točka na cestu i problemima s upravljanjem, a kao posljedica toga i smanjenjem efikasnosti elektronskih sigurnosnih sistema, kao što su ABS, ASR, BAS, ESP.
Loše tehničko stanje amortizera na automobilu može uzrokovati produženje puta kočenja i do 20%. U praksi, automobilski amortizeri se dijagnosticiraju prema nekoliko metoda, i to mjerenje prijanjanja na cestu u % (EUSAMA) ili omjer prigušenja prema Lehru (THETA).
Metoda EUSAMA
Rezonantna metoda zasnovana na principu EUSAMA (European Shock Absorber Manufactures Association) je rezonantna adhezijska metoda, gdje se mjeri statička čvrstoća točka na površinu ležaja. Njegova prednost je u tome što je rezultat postotak (%), koji pokazuje stanje amortizera, kao i cjelokupnog ovjesa. Nedostatak je netačno mjerenje lakših vozila koje je posljedica činjenice da motor s ekscentrom prenosi oscilirajuće kretanje direktno na ploču na kojoj se vozilo nalazi.
Schema of research test stand for examine shock absorbers with EUSAMA method.: 1-stand platform, 2-tensometric measure system, 3-analysing system, 4-electric engine
Metoda THETA
Rezonantna metoda zasnovana na principu THETA je najmlađa metoda, pokrenuta 2009. godine. Kod mjerenja neovješene mase stalno se drže u oscilirajućem kretanju i računar mjernim postupkom kontroliše frekvenciju oscilovanja.
Rezultat je bezdimenzionalni broj THETA, koji je određen ukupnim stanjem ovjesa i amortizera. Prednost je dobro mjerenje i kod lakših vozila, jer se oscilacije ne prenose direktno, već preko posebne opruge, koja prenosi oscilacije na platformu, na kojoj se vozilo oslanja.
Procjena tehničke ispravnosti amortizera na tehničkom pregledu
Još uvijek nema zvaničnih zakonskih ograničenja kada je u pitanju tehnička ispravnost amortizera ni na nivou EU a ni u našoj zemlji. Proizvođači mjerne opreme MAHA, CARTEC, SAXON, … uglavnom u svoje uređaje za provjeru tehničke ispravnosti amortizera postavljaju i validacije, pa u tom slučaju nema dileme za stručno osoblje na stanicama tehničkog pregleda vozila.
Ako nisu poznate granične vrijednosti za vozilo u sistemu mjernog uređaja ili vozilo ne posjeduje podatke o ispravnosti amortizera prije početka ispitivanja, amortizeri će se ocijeniti na osnovu MAHA Eurosistema kako slijedi:
- Mjerne vrijednosti ispod 40 % ocjenjuju se kao NESPRAVNO,
- Mjerne vrijednosti između 40 % i 60 % ocjenjuju se kao “slabe” ali ISPRAVNO,
- Mjerne vrijednosti iznad 60 % ocjenjuju se kao ISPRAVNO,
Ili
koeficijent THETA, koji se označava sa D na ispisima mjerenja:
D <= 0,10 – NEISPRAVNO
D > 0,10 i < 0,13 – NA GRANICI FUNCIONALNOSTI ali ISPRAVNO
D >= 0,13 – ISPRAVNO
te još uz uslov da razlika između lijevog i desnog amortizera na istoj osovini smije bi u granicama <= 40%.
Primjeri mjerenja:
——————————————————————————————————————————————————-
Pitanje 49. Kako uraditi tehnički pregled za oldtimer (oldtajmer) vozilo?
U PRAVILNIKU O TEHNIČKIM PREGLEDIMA VOZILA (Službeni glasnik BiH, broj 33/19, 29/20 i 56/21),
u članu 6. (Zahtjev za obavljanje tehničkog pregleda vozila) je navedeno:
Tehnički pregled vozila se obavlja na zahtjev stranke koja je dužna voditelju stanice tehničkog pregleda na stanici priložiti:
a) dokumente koje je izdala nadležna institucija i koji svjedoče o vlasništvu i tehničkim karakteristikama vozila ili njegovih pojedinih sklopova i uređaja, a za oldtimer vozila, uz zahtjev se prilaže i identifikacijska isprava za oldtimer.
b) dokaz o izvršenoj uplati za uslugu tehničkog pregleda.
Prema tome, ukoliko vozilo nije bilo ranije registrovano u BiH, stanica tehničkog pregleda će uraditi redovni tehnički pregled za registraciju vozila i označiti NOVO VOZILO i OLDTAJMER u informacionom sistemu:
a ukoliko je vozilo bilo ranije registrovano u BiH pa je sada ispunilo uslove da bude oldtajmer, stanica tehničkog pregleda će uraditi redovni tehnički pregled za registraciju vozila i označiti OLDTAJMER u informacionom sistemu.
Pojašnjenje dodatnih opcija:
Novo vozilo – Vozilo koje se prvi put registruje u BiH, bilo da je u pitanju vozilo koje je ranije bilo registrovano u drugoj zemlji, a sada se treba registrovati u BiH ili je u pitanju vozilo koje je već bilo registrovano u BiH, ali se sada treba prvi put registrovati sa novim brojem šasije (promjena broja šasije).
Oldtajmer – Vozilo koje je proizvedeno prije trideset i više godina, radi njegovanja historijskih nasljeđa i tehničke kulture očuvano ili ponovo sastavljeno u izvornom obliku, se ne koristi u svakodnevnom prometu, je klasificirano kao oldtimer vozilo u skladu sa odredbama Pravilnika o postupku i načinu registracije oldtimer vozila (Službeni glasnik BiH, broj 9/19).
Pitanje 50. Neispravnošću kojih uređaja na tehnološkoj liniji stanica gubi pravo obavljanja tehničkih pregleda?
U PRAVILNIKU O TEHNIČKIM PREGLEDIMA VOZILA (Službeni glasnik BiH, broj 33/19, 29/20 i 56/21), u članu 25. (Uređaji i oprema), stav (3):
(3) Na stanici za tehnički pregled vozila su obavezni uređaji:
a) za kontrolu kočnog sistema vozila sa:
1) valjcima kojima se istovremeno mjeri sila kočenja na obodu točka kod motornih i priključnih vozila i utvrđuje posebno za lijevu i desnu stranu iste osovine, sa ugrađenim vagama;
2) dinamometrom za mjerenje sile pritiskanja na papučicu radne i pomoćne kočnice;
3) mjernim uređajima za mjerenje pritiska vazduha u kočnim instalacijama vazdušnih kočnica (samo za teška vozila);
4) uređaji za mjerenje usporenja vozila na poligonu (samo za stanice koje imaju ovlaštenje za obavljanje tehničkog pregleda vozila za koja se tehnički pregled ne može obaviti na tehnološkoj liniji).
b) regloskop s ugrađenim svjetlomjerom koji omogućava utvrđivanje podešenosti kratkih i dugih svjetala i mjerenje intenziteta svjetlosti. Regloskop mora biti postavljen na nivelisano postolje sa ugrađenom vizirnom napravom;
c) za kontrolu emisije izduvnih gasova:
1) za mjerenje zatamnjenosti izduvnih gasova dizel motora koji mora imati programsku opremu za vođenje ispitivanja i mogućnost ispisivanja rezultata mjerenja;
2) za mjerenje sastava (koncentracije) izduvnih gasova (CO, HC, NOX, CO2) benzinskih motora koji mora imati programsku opremu za vođenje ispitivanja i mogućnost ispisivanja rezultata mjerenja;
d) manometar za kontrolu pritiska vazduha u pneumaticima;
e) fonometar za mjerenje buke vozila i jačine zvuka sirene vozila;
f) uređaj koji se spaja s elektronskim sistemom vozila (uređaj za OBD dijagnostiku).
(6) Mjerni uređaji navedeni u stavu (3) tačka a) alineja 1), tačka c) al. 1) i 2) i tačka d) ovog člana moraju biti periodično umjereni od strane ovlaštene laboratorije na mjestu tehničkog pregleda, a u skladu sa važećim propisima iz oblasti mjeriteljstva. Ispravnost uređaja dokazuje se odgovarajućom potvrdom-certifikatom i zaštitnim znakom – markicom koju izdaje ovlaštena laboratorija.
(8) Danom isteka važnosti certifikata iz stava (6) ovog člana ili pojavom neispravnosti uređaja iz stava (3) ovog člana, stanica gubi pravo obavljanja tehničkog pregleda vozila do otklanjanja neispravnosti i ponovnog umjeravanja, o čemu po službenoj dužnosti brine nadležni organ putem stručne institucije.
Međutim, ove odredbe nisu u skladu sa pravilnikom na nivou Federacije Bosne i Hercegovine:
PRAVILNIK O USLOVIMA RADA, ORGANIZACIONIM I DRUGIM USLOVIMA ZA RAD STANICA ZA TEHNIČKI PREGLED VOZILA
(Službene novine FBiH, broj 51/06, 11/09 i 70/11):
gdje neispravnost urađaja zbog kojih stanica gubi pravo rada su (ukratko):
2) valjci za kočnice
7) nagazna ploča
9) regloskop
12) fonometar
14) manometar
10) provjera emisije za dizel motore (opacimetar)
11) provjera emisije za benzin motore
te ako ih ima na stanici onda moraju i biti ispravni:
1. uređaji za amortizere
3. mjerenje snage motora
4. deakcelerometar
6. posebna linija za motocikle
Pitanje 51. Da li traktorska prikolica treba imati UPOTREBNU DOZVOLU na tehničkom pregledu?
Prema PRAVILNIKU O NAČINU, POSTUPKU I ROKOVIMA VRŠENJA PERIODIČNIH PREGLEDA I ISPITIVANJA IZ OBLASTI ZAŠTITE NA RADU
Sluzbene novine FBiH, broj 23/21,
u članu 6. (Sredstva za rad koja podliježu periodičnim pregledima i ispitivanjima):
Periodičnim pregledima i ispitivanjima u smislu ovog pravilnika podliježu sljedeća sredstva za rad:
1. pokretne, stabilne i kose dizalice sa električnim i drugim pogonom kojim se diže, prenosi ili spušta teret pomoću čeličnog užeta, lanca ili magneta (mostne, poluportalne, portalne i stubne dizalice svih tipova, autodizalice i njima slične dizalice), kao i kombinacije takvih dizalica koje služe za industrijski, građevinski i drugi transport,
…
Prema tome, i traktorske prikolice koje imaju mogućnost kipanja sanduka uz pomoć hidrauličnog sistema (teleskopski cilindar) imaju obavezu obaviti pregled shodno ovom pravilniku i dobiti Upotrebnu dozvolu za ovaj sistem.
Prilikom tehničkog pregleda vozila na stanici tehničkog pregleda ovaj dokument je potrebno kopirati i ostaviti uz ostalu dokumentaciju u registrator.
Pitanje 52. Vanredni tehnički pregled vozila za izvoz iz BiH - da li vozilo treba da ima potvrdu od tahografa ili ADR ili ATP?
Prema važećem PRAVILNIKU O REGISTRACIJI VOZILA (Službeni glasnik BiH, broj 69/09, 29/20 i 9/21), član 10. (Postupak privremene registracije vozila), stav (3):
Za vozila koja se privremeno registruju, radi izvoza iz BiH i registracije u drugoj državi uz zahtjev se dostavlja dokaz iz stava (1) tačke a), c) i d) ovog člana. Važnost privremene registracije za ova vozila je 30 dana.
(1) Zahtjev za privremenu registraciju vozila u BiH podnosi se nadležnom tjelu na propisanom obrascu uz koji se prilaže:
a) dokaz o vlasništvu nad vozilom:
c) polisa o obaveznom osiguranju vozila;
d) dokaz o provedenom carinskom postupku;
Iz ovoga se vidi da vozilu ne treba ni dokaz o tehničkoj ispravnosti vozila, ni potvrda o TEU, …, ali obzirom da se registracija vozila za izvoz iz BiH vrši sa izdavanjem potvrde o vlasništvu vozila, potvrde o registraciji, stikera naljepnice i odgovarajućih registarskih tablica,
to je razumljivo zašto je potrebno da vozilo obavi VANREDNI TEHNIČKI PREGLED na stanici tehničkog pregleda, jer se u ovim dokumentima nalazi mnogo tehničkih podataka o vozilu.
Nadalje, tablice koje se izdaju za vozila koja se izvoze iz BiH su posebne tablice i kao takve ne koriste se za vozila registrovana u BiH.
Član 39. (Registarske tablice za privremeno registrovana vozila sa međunarodnom oznakom BiH)
(1) Registarske tablice za privremeno registrovana vozila i vozila koja se izvoze iz BiH radi registracije u drugoj zemlji su bijele boje oivičene plavom linijom sa registarskom oznakom motornog vozila koja se sastoji od jednog slova i dva broja, linije, jednog slova, linije i tri broja plave boje, dužine 520 mm, visine 110 mm i širine 1 mm i plavim poljem u lijevom dijelu tablice koje sadrži međunarodnu oznaku Bosne i Hercegovine.
(2) Vozila kojima konstrukcijske osobine ne dozvoljavaju označavanje tablicama iz prethodnog stava, označavaju se jednom tablicom dužine 340 mm, visine 200 mm i širine 1 mm, a drugom tablicom dužine 520 mm, visine 110 mm i širine 1 mm i plavim poljem u lijevom dijelu tablice koje sadrži međunarodnu oznaku Bosne i Hercegovine.
(3) Izgled registarskih tablica za privremeno registrovana vozila odgovara izgledu registarskih tablica koji je dat u Prilogu broj 12. ovog pravilnika.
Prema svemu navedenom za ova vozila koja se izvoze, mišljenje stručne institucije jeste da prilikom VANREDNOG TEHNIČKOG PREGLEDA nije potrebna ni potvrda o baždarenju tahografa, ni potvrda ADR ni potvrda ATP, zato što se vozilo neće normalno registrovati za upotrebu unutar države.
Pitanje 53. Koje firme (akreditirana tijela) su ovlaštene na nivou Bosne i Hercegovine za izdavanje ADR certifikata?
Institut za akreditiranje Bosne i Hercegovine (BATA) je samostalna upravna i neprofitna institucija koja vrši akreditiranje tijela za ocjenjivanje usklađenosti u Bosni i Hercegovini (BiH).
BATA je uspostavljena Zakonom o osnivanju Instituta za akreditiranje BiH (“Službeni glasnik BiH”, br. 10/02), a na osnovu Zakona o akreditiranju BiH (“Službeni glasnik BiH”, br. 19/01).
Uspostavljena je radi provođenja tehničkog zakonodavstva BiH koje se usklađuje s pravnim nasljeđem Evropske unije (acquis). Tehničkim propisima se uređuje sigurnost proizvoda i sloboda kretanja na unutrašnjem tržištu, zaštita zdravlja građana, zaštita potrošača, zaštita okoliša i druga područja od javnog interesa.
Ocjenjivanje usklađenosti proizvoda, procesa i usluga s tehničkim propisima i standardima provode stručno i tehnički osposobljeni laboratoriji, certifikaciona i inspekcijska tijela.
Međunarodno priznati način dokazivanja osposobljenosti za ocjenjivanje usklađenosti je akreditacija.
Akreditirana tijela osiguravaju povjerenje u usluge ispitivanja, certifikacije i inspekcije bez obzira radi li se o usluzi državnoj upravi (zakonom uređeno područje) ili naručiocu po ugovoru (dobrovoljno područje).
U skladu sa standardom BAS EN ISO/IEC 17011, BATA je, kao jedino državno tijelo za akreditiranje, odgovorna za:
- akreditiranje ispitnih i kalibracionih laboratorija;
- akreditiranje tijela za certificiranje proizvoda;
- akreditiranje tijela za certificiranje sistema upravljanja kvalitetom i okolišem;
- akreditiranje tijela za certificiranje osoba;
- akreditiranje inspekcijskih tijela;
- ocjenjivanje i potvrđivanje osposobljenosti tijela za ocjenjivanje usklađenosti u skladu s tehničkim propisima;
- nadzor nad akreditiranim tijelima;
- uspostava i vođenje registra akreditiranih tijela za ocjenjivanje usklađenosti;
- tehnička pomoć institucijama državne uprave za provođenje politike akreditiranja u području ocjenjivanja usklađenosti;
- zaključivanje sporazuma sa EA (Evropska organizacija za saradnju u području akreditiranja) o priznavanju jednakosti postupaka akreditiranja i dokumenata koje izdaju akreditirana tijela (MLA);
- promociju akreditiranja i obrazovanje u području akreditiranja.
U skladu sa zakonskom legislativom, BATA ima uspostavljenu unutrašnju organizacionu strukturu kao i vanjska tijela (Savjetodavno vijeće za akreditiranje, Komitet za žalbe, tehničke komitete) koji daju značajnu podršku sistemu akreditiranja BiH.
Izvor: http://www.bata.gov.ba/O_nama/default.aspx?id=17&langTag=bs-BA
Međutim, država Bosna i Hercegovina je potpisnica sporazuma o međunarodnom cestovnom prijevozu opasnih materija (ADR) te se na stranicama UNECE organizacije kao glavno kompetentno tijelo ispred države Bosne i Hercegovine navodi Ministarstvo komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine.
Ministarstvo komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine je odredilo tijelo za obavljanje administrativnih i tehničkih poslova u oblasti certificiranja vozila Konzorcij u sastavu Centar za automobilsko inženjerstvo d.o.o. Banja Luka, kao nositelj Konzorcija te Centar motor d.o.o. Široki Brijeg, Informacioni inženjering SIRIUS 2010 d.o.o. Banja Luka i Centar za cestovni promet d.o.o. Sarajevo kao konzortima .
Shodno s naprijed navedenim jedino gore navedeni konzorciji može izdavati certifikate (ateste) za sljedeće vrste ispitivanja:
a) Pregled vozila za certificiranje prema kategorijama promjena po pojedinim vrstama ispitivanja na vozilima (prilog 1. Pravilnika), opća ispitivanja;
b) Pregled vozila sa pogonom na alternativna goriva (LPG,CNG,..) u skladu sa nacionalnim i međunarodnim propisima;
c) Pregled vozila za prijevoz opasnih tvari u skladu s nacionalnim propisima i međunarodnim ADR sporazumom;
d) Pregled vozila kojima se obavlja prijevoz lakokvarljive robe u skladu sa nacionalnim propisima i međunarodnim sporazumom ATP;
e) Pregled vozila za prijevoz specijalnih tereta (novac, dragocjenosti i slično) u skladu sa nacionalnim i međunarodnim propisima.
U prilogu akt Ministarstva komunikacija i prometa BiH, broj: 04-02-2-2257-1/22 od 05.08.2022. godine koje je upućeno svih nadležnim ministarstvima unutarnjih poslova, Upravi za neizravno oporezivanje BiH, kao i svim ispitnim tijelima iz oblasti certifikacije vozila u BiH
——————————————————————————————–
Na linku ispod nalazi se spisak akreditiranih tijela u BiH.
SPISAK AKREDITIRANIH TIJELA ZA OCJENJIVANJE USKLAĐENOSTI NA DAN 3. 4. 2024. (PDF, 300KB)
Na linku ispod nalazi se spisak opozvanih/otkazanih akreditacija u BiH.